زردچوبه و دیابت:  10 روشی که زردچوبه می تواند به افراد دیابتی کمک کند

نویسنده : David Spero

یک داروی معجزه آسا برای دیابت که می تواند قند و کلسترول خون را کاهش دهد، از چشم ها و کلیه ها محافظت کند، درد را تسکین دهد، از سرطان پیشگیری کند و زندگی جنسی شما را بهبود بخشد و ضمنا طعم خوبی هم دارد.این دارو زردچوبه است که از ریشه Curcuma longa که از خانواده زنجبیل است، تهیه می شود. حدود 2 تا 5 درصد زردچوبه از پودر زرد/نارنجی به نام کورکومین ساخته شده است که به پودر کاری رنگ زیبایی می بخشد. طعم و مزه آن خاص است، اما با دستور پخت مناسب، آن را دوست خواهید داشت، یا حتی می توانید کپسول آن را مصرف کنید.

زردچوبه برای قرن ها در طب آیورودا (هندی) و چینی استفاده شده است. پزشکان سنتی آن را برای تسکین درد، بهبود هضم و عملکرد کبد و برای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی به بیماران می دادند.

کورکومین همچنین ممکن است به درمان جنبه هایی از دیابت نوع 1 و نوع 2 کمک کند. یک مقاله علمی از دانشگاه پزشکی چینی پکن و دانشگاه مک گیل، مطالعات متعددی را در مورد کورکومین از سراسر جهان مرور کرده است. بیشتر این مطالعاتبر روی موش ها و موش های صحرایی دیابتی انجام شده است. البته آنها باید در انسان تکرار شوند تا مقبولیت علمی کسب کنند، اما من از مزایای زردچوبه و تاثیرات آن در مدیریت دیابت مطمئن هستم.

زردچوبه و دیابت

1.     در بسیاری از این مطالعات، کورکومین سطح قند و کلسترول خون را کاهش داد.

2.     کورکومین از تجمع چربی در کبد جلوگیری کرد. موش‌هایی که کورکومین مصرف می‌کردند در مقایسه با موش‌هایی که کورکومین مصرف نمی‌کردند، با وجود تغذیه با رژیم غذایی پرچرب چربی کبدی کمتری داشتند.

3.     کورکومین فعالیت گلبول های سفید خون به نام ماکروفاژها را که باعث التهاب می شوند، سرکوب کرد. این عمل زردچوبه / کورکومین به طور بالقوه می تواند بسیاری از عوارض دیابت را که التهاب در آن نقش دارد، کُند نماید.

4.     کورکومین عملکرد انسولین را بهبود می بخشد. مقاومت به انسولین را با کمک به ورود انسولین به سلول ها کاهش می دهد، شاید بر مسیر AMPK که ورزش سبب افزایش سیگنالینگ آن میشود،نیز تاثیر گذارد.

در یک مطالعه بر روی ۲۴۰نفر در تایلند، کورکومین از پیشرفت پیش دیابت به دیابت جلوگیری کرد. تقریباً 16 درصد از 116 نفری که دارونما (درمان غیرفعال) دریافت کردند، طی 9 ماه به دیابت نوع 2 پیشرفت کردند. پیش دیابت در افرادی که روزانه 250 میلی‌گرم «کورکومینوئید» از طریق مکمل‌ها دریافت می‌کردند، به دیابت نوع 2 پیشرفت نکرد.

در یک مدل موش دیابت نوع 1، یک مشتق از کورکومین تقریباً به طور کامل این بیماری را طی ده ماه معکوس کرد. سلول های جزایر دوباره رشد کردند و سطح انسولین افزایش یافت.

5.     کورکومین از سلول های بتا که انسولین تولید می کنند، محافظت می کند. مطالعات نشان دادند که سلول‌های بتا در موش‌هایی که کورکومین مصرف می‌کردند، سریع‌تر رشد می‌کنند و عمر طولانی‌تری دارند.

6.     کورکومین از کلیه ها حمایت می کند. این باعث پاکسازی کراتینین و اوره از خون می شود، کاری که کلیه ها باید انجام دهند.

7.     کورکومین با سرطان مبارزه می کند. طبق تحقیقات سرطان انگلستان، به نظر می رسد که می تواند سلول های سرطانی را از بین ببرد و از رشد بیشتر جلوگیری کند. قوی ترین اثرات را روی سرطان سینه، سرطان روده، سرطان معده و سلول های سرطانی پوست دارد.

8.     کورکومین عملکرد نعوظ را در موش هایی که "اختلال نعوظ ناشی از دیابت" داشتند، بهبود بخشید. ظاهراً این کار را با افزایش جریان خون در اندام تناسلی آنها انجام داده است.

9.     کورکومین باعث تسریع تخلیه معده در موش ها شد و هضم را بهبود بخشید. این به طور بالقوه می تواند یک درمان ارزشمند برای کسانی باشد که دارای عارضه ای به نام "گاستروپارزی" هستند.

10.   کورکومین یک "آنتی اکسیدان" است. اکسیژن برای زندگی مورد نیاز است. با این حال، اکسیژن چیزها را نیز دچار خوردگی می کند، مانند هنگامی که آهن زنگ می زند و به اکسید آهن تبدیل می شود. مولکول‌هایی به نامROS (گونه های فعال اکسیژن) می‌توانند رگ‌ها و اندام‌ها را دچار مشکل کنند. در برخی از مطالعات مشخص شد که کورکومین ROSرا از بدن پاک می کند، بنابراین از سلول های سالم در برابر اکسیداسیون محافظت می کند.

زردچوبه، کورکومین، زیره و کاری

بهترین راه برای دریافت فواید کورکومین چیست؟ این می تواند گیج کننده باشد.

زردچوبه یک ریشه است که به طور کامل یا آسیاب شده فروخته می شود. می توانید از آن برای پخت و پز استفاده کنید، روی غذا بپاشید یا آن را بصورت کپسول خریداری کنید.کورکومین "ماده فعال" زردچوبه است که مطالعات زیادی روی آن انجام شده است. بسیاری از فروشندگان از اصطلاحات "کورکومین" و "زردچوبه" به معنای مشابه استفاده می کنند.

زیره یک چیز متفاوت است، ادویه ای است که از دانه های یک گیاه گلدار تهیه می شود. کورکومین ندارد، اما اثرات آنتی اکسیدانی خود را دارد.

پودر کاری اغلب حاوی زردچوبه، زیره و چاشنی های دیگر است. اگر طعم آن را دوست دارید، ممکن است راه خوبی برای دریافت دوز کورکومین شما باشد.

کورکومین جذب ضعیفی دارد

مشکل کورکومین، جذب ضعیف و سخت آن در بدن است. به این ترتیب حتی اگر به اندازه ی کافی زردچوبه مصرف کنید، ممکن است مقدار زیادی از آن را جذب نکنید، همچنین این ماده به سرعت از بدن شما پاک می شود.

یکی از دلایل سالم بودن پودر کاری این است که اغلب حاوی فلفل سیاه است. فلفل سیاه حاوی ماده شیمیایی به نام پیپرین است که کورکومین را برای مدت طولانی تری در خون نگه می دارد. شما همچنین می توانید کپسول زردچوبه / کورکومین را که شامل پیپرین است، خریداری کنید.

می توانید با پودر زردچوبه غذاهای خوشمزه بپزید. وب‌سایت Kitchn پیشنهاد می‌کند آن را به تخم‌مرغ، سبزیجات، برنج، سوپ‌ها، اسموتی‌ها، یا تهیه چای با شیر و عسل اضافه کنید.

شما می توانید پودر کاری خود را با چنین دستور العمل هایی درست کنید. من می‌توانم مزیت درست کردن پودر کاری خانگی را ببینم، که از ریشه کامل زردچوبه استفاده می کنید، و مواد دلخواهتان را به آن می افزایید، در این صورت می‌دانید چه چیزی دریافت می‌کنید و می‌توانید آن را برای ذائقه‌تان کم و بیش تند کنید.

اگر کپسول کورکومین می‌خرید، به توصیه ی وب‌سایت مکمل Smarter Reviews باید روی برچسب  آن نوشته باشد که ماده اصلی «کورکومین زردچوبه خالص» است. برخی از کپسول ها پر از فیلر هستند و اصلا کورکومین زیادی ندارند. قیمت کپسول ها بسیار متفاوت است. قیمت‌های آنلاین از 8 دلار برای 100 کپسول تا 45 دلار برای 60 کپسول متغیر است. من مطمئن هستم که کیفیت کپسولها نیز به شدت با هم تفاوت دارند.

برای تهیه ی پودر کاری بهتر است زردچوبه آسیاب شده ی ارگانیک یا ریشه ی زردچوبه تازه را خریداری کنید. این می تواند یک ماجراجویی آشپزی شفابخش برای شما باشد. امیدوارم زردچوبه بیشتری را در غذاهای خود امتحان کنید، یا کپسول های کورکومین را پس از مشورت با پزشک خود مصرف کنید و به ما اطلاع دهید که وضعیت شما چگونه پیش می رود.

درباره ی نویسنده : David Spero ،یک پرستار و مربی بهداشت است در حدود 20 سال گذشته با بیماری ام اس زندگی کرده است. کار او کمک به مردم برای غلبه بر موانع مراقبت از خود است. او در خدمت به افراد مبتلا به دیابت و مشکلات وزن تخصص دارد. او به طور منظم برای مجلات خود مدیریتی دیابت، خود مدیریتی آرتریت، MS Focus و Alternative Medicine مقالاتی می نویسد. از کتابهای او، می توان به سیاست دیابت، که در سال 2005 منتشر  شد و The Art of Getting Well(هنر بهبود یافتن) یک برنامه پنج مرحله ای برای به حداکثر رساندن سلامت در هنگام ابتلا به یک بیماری مزمن، اشاره کرد. همچنین او نوارها و ویدیوهای آرامش بخش و الهام بخش تهیه می کند. با او از طریق www.davidsperorn.com می توانید در تماس باشید.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/blog/turmeric-diabetes/